Blog
20 kérdés (és válasz) a LIGHT-ról
Az egyik alapítója Manooi, Héder János felidézi, hogy a fény iránti rajongása egészen egy gyerekkori anekdotáig nyúlik vissza.
Héder János és nővérei évtizedekkel ezelőtt apjukkal országúton jártak a magyar vidéken. Hogy teljen az idő (és hogy ne veszekedjenek az autóban), az apja egy játékot javasolt "20 kérdés".
Az apjuk által adott nyom az „anyag” volt. A gyerekek igen vagy nem kérdéseket tettek fel, hogy kitalálják, milyen anyagra gondolt, de a végső válasz megfoghatatlan volt: Kő? Nem. Fa? Nem. Üveg…? Nem.
És a játék folyt és folytatódott.
Végül mintegy 30 kilométer megtétele után a 8 éves János újszerű ötlettel állt elő.
– Lehet, hogy könnyű? " – kérdezte.
"Igen," – válaszolta az apja, aki elkezdte magyarázni gyerekeinek a fény tulajdonságait – és talán, csak talán, ekkor ültetett magot János fia fejébe olyan dolgokra, amelyek eljönnek az életében: a fény és a világítás iránti mély rajongásért. .
A teremtés lényege
„Ahogy én látom, a fény varázslat” – magyarázza János. „Ha figyelembe vesszük, honnan szereztük az univerzum megértését, az túlnyomórészt a fényből ered, és ez valahogy ősi rejtély. A világosság a Biblia szerint a legelején megjelenik – azaz „legyen világosság!” Tehát ez a legelső felvonás – az első teremtés: FÉNY.”
Megfigyeli, hogy ha egy film a szellemmel, a kreativitással vagy az alkotással kapcsolatos bármit – bármiféle csodát – akar ábrázolni, azt fényként mutatják be, tehát a gyakorlatban ezek mind egyformák. – Ez a teremtés lényege.
Mindenki hangulatát feldobja
Évtizedekkel azután 20 kérdések rejtvény, a lakberendezőt tanuló János és kerámiát tanult felesége, Judit egyedi vállalkozásba kezdené, Manooi, amely látványos csillárokat tervez, amelyek életre keltik a beltéri tereket, életre keltve azokat, akik szemtanúi ezeknek – céljaik az alkotói folyamatuk részeként.
„A fény önmagában, azon túl, hogy teljes varázslat, teljesen meghatározza a hangulatunkat” – magyarázza. „Az emberekre elsősorban a fény minősége és körülményei vannak hatással. A gondosan megválasztott és a gyakorlatban kényelmes világítás a garancia arra, hogy az ember jól érezze magát.”
Miért fontos a jó világítás? János felidézi a közelmúltban tett látogatását Judittal egy fine dining intézményben, ahol a világítás a kívántnál kevésbé hatott.
Elmagyarázza: „Ott ültünk, és látszott, hogy az étterem minden részét gondosan kiválasztották, de a világítás rossz volt – rossz helyen volt, és túl világos volt, még a színhőmérséklet is ki volt kapcsolva – és felére csökkenti az étkezési élményünket.”
Szerinte a megfelelő világítás exponenciálisan megváltoztathatja az ilyen tapasztalatokat. "Pozitívan hozzájárul" - teszi hozzá - "ez nyilvánvaló."
Cél a csillagok
Arról, hogy milyen érzés lakberendezőként manipulálni ezt a fénynek nevezett hatalmas erőt, János a csillagnéző hobbijára gondol vissza. Azt mondja, hogy több távcsövet épített, és egy időben csillagász szeretett volna lenni.
„Mindenki hallott már róla, hogy az a fény, amit a távcsövön keresztül lát, évmilliárdok óta halad bizonyos sebességgel, és pontosan oda érkezik, ahol éppen áll. Ez a látvány azt az érzést kelti az emberben, hogy valóban él egy hatalmas univerzumban, amelyben mindannyian megpróbáljuk megtalálni a helyünket.”
De a csillagos éjszakába feltekintve János egyáltalán nem érezte magát jelentéktelennek.
Így emlékszik vissza: „Soha senki nem mondta nekem, hogy „apró porszem vagyok egy hidegszívű univerzumban”; pont az ellenkezője, hogy amilyen mértékben részese vagyok az egyetemes játéknak, és birtokolhatom az univerzumot – az éppúgy az enyém, mint a tiéd, és mindenkié.”
A fénymanipuláció mint magasabb művészet
A természetes és mesterséges fény megfelelő elrendezése és kezelése minden belsőépítészeti projektben minden projekt egyik elsődleges építőköve – mondja.
„Kezdetben csak egy virtuális tér van, amelyben elrendezzük a fényforrásokat, majd a szilárd elemek kerülnek a képbe. A tér kínálja a lehetőségeket, a fény életet ad, és minden később bekerülő anyag csak a projekt kezdeti elemeit szolgálja” – magyarázza János.
Szerinte és ambícióival összhangban a fény megfelelő rendezése – ami szerinte költői – az egyik legnagyobb hatás, amit csak lehet.
„Ez egy kicsit magasabb művészet, mint mondjuk egy anyag megalkotása; A fény is anyag, de ez a legkevésbé anyagszerű anyag, és a kristály önmagában is hasonló, mert nem anyagnak tekintjük, hanem valaminek, ami megtöri a fényt.”
Igen, évtizedekkel később Héder János még mindig a fényről gondolkodik, és tudja a választ.
Maradjon velünk a Manooi csapatának további történeteivel és meglátásaival kapcsolatban!