Blog
MANOOI Lighting Creations: Kristálytiszta siker (FORBES!)
MANOOI rendkívül büszke arra, hogy nemrégiben szerepelt FORBES Magazin. Valójában annyira tetszett nekünk a cikk, hogy úgy döntöttünk, lefordítjuk, és megosztunk veled egy részletet belőle.
Új fények egy új világhoz
Az 1990-es évek elején a kommunizmus néhány évtizedes pókhálóját lerázó Magyarország szűkösen rendelkezett speciális lámpákkal, így a MANOOI társalapítója, Héder János, lámpatestek tervezését kezdeményezte első cégével, az Inarchival, egy belsőépítészeti vállalkozással, amely kiskereskedelmi láncok márkaépítésére szakosodott.
Elmagyarázza: „A lényeg az volt, hogy olyan erőteljes és szemet gyönyörködtető lámpákat kerestünk, amelyek illeszkednek egy térbe, és karaktert adnak neki.”
Megközelítésük vadul sikeres volt. A beérkezett számos hazai és külföldi megrendelésnek köszönhetően stabil kapcsolatrendszert tudtak kiépíteni, különösen a kereskedelmi szektorban. Belső tervük ára 100%-os garanciát tartalmazott az ügyfelek forgalmának és nyereségének növekedésére.
MANOOI: Az elmék és a szívek találkozása
János felesége, Zoltai Judit porcelántervezőként végzett. Jánoshoz hasonlóan őt is a világítás érdekelte, a szakdolgozatát is erről írta. Találkoztak egymással, és elkezdtek együtt dolgozni. Első jelentős megbízásuk Magyarország kérése volt Mobilia-Artica bútor cég, piacra dobják saját kristálycsillárukat, ún Artica, ügyfelük kiállítási standjához. A mai napig Artica továbbra is az egyik legnépszerűbb modelljük, és a MANOOI cég logóját alkotja.
A legelső csillárukat a garázsukban szerelték össze. Amikor volt egy kis idejük, elkezdték összeszerelni a kristályt. A darab káprázatos sikert aratott: a kiállításon tömegek gyűltek össze a stand előtt, így sokan lefotózták Artica lámpa.
„Maga a termék automatikusan magára vonja a figyelmet” – véli János, aki szerint a kristály egyedisége abban rejlik, hogy az élmény folyamatosan változik, ahogy a néző mozog.
„Az univerzumnak vannak olyan elemei, amelyek megkérdőjelezhetetlenek” – mondja egy példával. "Ha szétszórsz egy halom kristályt és egy csomó játékot, a kristály lesz az első dolog, amiért a gyerekek odamennek."
A MANOOI több helyről rendeli kristályát, állandó beszállítóik a Swarovski és a Bohemia. Az általuk használt kristályanyag önmagában is színezett, abszolút legjobb minőségű.
Megrendelésekben már akkor sem volt hiány, a MANOOI megalakulása után is folytatták az együttműködést nemzetközi márkák belsőépítészeti tervezésében. De ami igazán mozgásba hozta a dolgokat, az 2009-ben történt, amikor a MANOOI debütált a Milánói Nemzetközi Bútorvásáron.
Ahol MANOOI alkotásai landolnak
Azóta csillárjaik 80 országban találtak otthonra, a MANOOI-nak pedig összesen 25 bemutatóterme van szerte a világon, köztük Japánban és Dél-Afrikában. A cég világítástechnikai alkotásait leginkább belsőépítészek, viszonteladók és nagy szállodatulajdonos befektetők keresik. Évekig az orosz ügyfelek járultak hozzá a legnagyobb mértékben a MANOOI forgalmához, de manapság ők kapják a legtöbb megrendelést a kínai ügyfelektől.
Nemcsak a szabványok különböznek az egyes régiókban, hanem az is, hogy a vásárlók mit keresnek egy lámpatestben, meglehetősen eltérőek. Kínában, amelyet János a luxuscikkek leggyorsabban növekvő piacának tart, sok vásárló keresi a színeket és a hagyományos formákat. A lámpa elhelyezése fontos szempont a tervezésüknél. A színesebb darab jól működik a minimalista skandináv hangulatban, de ugyanaz a lámpa elvész a túldíszített, színes környezetben.
„Jó, ha egy lámpa megtalálja azt, ahol lennie kell” – mondja Judit.
Az ügyfeleknek szóló egyedi projektek mellett a Manooi saját világítástechnikai alkotásokkal is rendelkezik. Egy nagyobbon Artica A csillárban 30,000 2,000 kristály komponens található, míg egy kisebb darabban 500 lehet. Az 1,100 kg-os (több mint 180,000 font) Burj csillár még 2116 XNUMX darab kristályt is tartalmaz, a XNUMX méteres kristálylánc pedig hosszabb, mint a Champs-Élysées.
Haladni előre
A MANOOI vállalatként most az átalakulás küszöbén áll. Hamarosan egy kísérleti műhely is lesz benne, ahol a kristályon kívül más anyagokkal, például porcelánnal is dolgoznak majd.
Míg eladásaik nagy részét külföldön bonyolítják le, a hazai piacon is jelentős a pozíciójuk. Nem félnek a versenytől, hisz művészi tervezési szempontból nincs versenyük Magyarországon.
„Mi tervezünk, gyártunk és forgalmazunk – magyarázza János –, de anyanyelvünk az alkotás.
A 100%-ban magyar tulajdonú cég hat különböző helyszínen dolgozik, köztük neves helyen Alpár Ignác villa, a MANOOI főhadiszállása, ahol a tervezés zajlik. A kész lámpák összeszerelése szigorúan kézzel történik Budapest egykori Goldberger gyárában található műhelyben.